Monday, December 31, 2012

Bercerita sebelum tidur: Menyampuk

Bercerita secara santai dan dua hala. Bukan anda sendirian bercerita atau membacakan buku cerita. Libatkan anak-anak. Biarkan mereka memberi komen. Lebarkan senyuman dan puji setiap pandangan dan komen mereka. Ibu bapa perlu ingat bahawa di antara tujuan utama bercerita ialah memperelokkan akhlak anak-anak.

Secara langsung atau tidak langsung, kita juga mempamerkan contoh akhlak kepada mereka. Jaga mimik muka dan raikan setiap apa yang mereka suarakan sekali pun apa yang mereka cakapkan itu langsung tidak ada kena mengena dengan apa yang kita sedang ceritakan.

Perlu ingat juga bahawa tahap kematangan anak-anak berbeza walau pun sama usia. Raikan anak mengikut tahap mereka. Ringankan tangan membelai mereka. Waktu bercerita ini manfaatkan sepenuhnya bagi membina hubungan yang serapat-rapatnya dengan anak-anak. Inilah masanya.

Biarkan suara anda diselang seli dengan suara sampukan mereka. Jangan terlalu bertegas dan tarik muka kerana selalu diganggu sewaktu bercerita. Secara sedar atau tidak sesi ini turut mendidik kita bersabar. Hadapi situasi menang-menang ini dengan bijaksana.

Sumber gambar dari internet. Terima kasih.





No comments: