Monday, December 03, 2012

Bercerita Sebelum Tidur: Bercerita kepada bayi

Soalan 1: Seorang ibu muda baharu melahirkan bayi pertama. Usia bayi beliau 38 hari. Soalannya, bolehkah bercerita di usia awal begini?

Ayat pertama diturunkan ialah 'iqra' (boleh rujuk Surah Al Alaq ayat 1-5). Iqra' bermaksud 'bacalah'.

Usia 38 hari memangnya bayi belum boleh membaca. Tetapi sesi bercerita sudah boleh dimulai. Biasanya di usia ini bayi sudah pandai memberi lebih banyak respon selain menangis mahu susu atau badan tidak selesa. Di usia ini juga biasanya bayi sudah mahu ada orang di sebelahnya. Sekirnya ditinggalkan, adakalanya dia menangis. Itu tandanya bayi mahu berbual-bual atau bercerita. Jadi, para ibu/bapa sekalian, berceritalah kepada bayi anda di saat dia menginginkannya. Atau pun, sesiapa sahaja boleh bercerita samada nenek, datuk, abang atau  kakak bayi itu.

Apa yang mahu diceritakan kepada bayi seusia itu?
Selain diperdengarkan bacaan ayat-ayat suci Al Quran, bercerita kisah nabi-nabi tidak kurang pentingnya. Anda boleh mulai dengan kisah Nabi Muhammad SAW. Pilih buku terbaik dan terlebih dahulu membacanya sebelum mula bercerita kepada bayi.

Ketika bercerita, boleh rujuk kepada buku itu tetapi tidak usahlah membaca seperti pembaca berita pula. Anda tidak perlu terikat dengan teks buku cerita itu malah boleh gunakan ayat sendiri. Gunakan intonasi suara yang sesuai mengikut perjalanan cerita. Santaikan lenggok suara anda sehingga bayi anda terdiam kerana asyik menikmati cerita dan sesekali mengeluarkan suara seolah-olah memberi respon. Memang benar bayi belum faham apa yang anda ceritakan tetapi semuanya itu akan tersimpan dalam peti memorinya sehingga ke satu usia kelak.

Kaedah ini sudah pernah digunakan terutama di pusat-pusat asuhan dan ternyata sesi ini amat menggembirakan kedua-dua belah pihak. Anda dan bayi.







No comments: