Friday, December 14, 2012

Bercerita sebelum tidur: Seni Bercerita

Sepanjang bercerita, berbagai emosi diterjemahkan oleh tukang cerita. Nada suara dan mimik muka, sekali gus melibatkan mata dan mulut. Kesemuanya amat memainkan peranan bagi menghidupkan sesebuah penceritaan. Ada ketikanya lenggok badan termasuk tangan pun terlibat dalam bercerita. Itulah seni bercerita.

Seorang penyanyi akan menyanyi dengan penuh perasaan. Penyanyi yang bagus, mampu menyampaikan bait-bait nyanyiannya sehingga terkesan kepada audien. Lagu sedih mampu sahaja membuat air mata mengalir. Lagu lucu pula mampu membuat kita ketawa.

Begitu juga dengan bercerita. Ada seninya. Apabila cerita gembira, bacalah dengan nada suara yang penuh keterujaan sehingga anak-anak yang mendengar, merasai kegembiraannya. Apabila ada cerita lucu, anak-anak turut bergelak tawa mendengar apa yang kita ceritakan. Begitulah seterusnya.

Sekiranya itu tidak berlaku, ibu bapa jangan sekali-kali berputus asa. Cari di mana kekurangan dan perbaiki kelemahannya. Setiap apa pun pekerjaan bermula dari tidak tahu. Jangan panik tentang itu.

Ingat ya, jangan bercerita seperti seorang pembaca berita di televisyen :)

No comments: