Thursday, December 27, 2012

Bercerita sebelum tidur: Anak atau cucu

Sepanjang perkongsian bercerita sebelum tidur, saya memfokuskan tukang ceritanya ialah ibu bapa. Pendengarnya pula ialah anak-anak. Pun begitu, ia tidak terhad dalam lingkungan ibu bapa dan anak sahaja.

Bagi pengunjung yang bergelar nenek dan datuk juga boleh mengaplikasikan kaedah ini. Bercerita sebelum tidur dengan cucu-cucu. Bagus sekiranya datuk dan nenek turut menyumbang slot ini. Sekali seminggu bercerita di hadapan cucu-cucu sekiranya tinggal berdekatan dengan mereka. Bagi datuk dan nenek yang tinggal berjauhan dengan cucu-cucu, kalian boleh manfaatkan setiap kali bertemu. Saya yakin mereka akan merindui saat indah ini.

Seperkara lagi, bercerita sebelum tidur ini hanyalah satu sesi yang tidak terikat dengan waktu dan masa sepertimana judulnya. Tidak bermakna waktu selepas bersarapan tidak boleh bercerita, bukan bermaksud bercerita di waktu senja tidak sesuai. Berceritalah di waktu mana yang kalian rasakan bagus dan pendengar berasa selesa.

Atau mungkin kita perlu ubah judul 'bercerita sebelum tidur'. Sekiranya ya, apakah pula pilihannya? Mungkin kita boleh fikirkannya bersama-sama. :)

No comments: