Friday, December 14, 2012

Kongsi Kenangan 1


Setiap kali membuat perkongsian tentang Bercerita Sebelum Tidur, ia mengingatkan saya kepada Al Marhum ayahanda dan bonda. Daripada mereka saya mengenal apa itu bercerita sebelum tidur.

Al Fatihah....

Waktu itu saya masih belum bersekolah. Di usia sekitar lima atau enam tahun. Kami adik beradik berkumpul selepas solat maghrib kemudian mengaji. Di tangan ayahanda ada rotan tetapi seingat saya, saya tidak pernah dirotan. Sementara itu, bonda menyiapkan makan malam. Selepas makan malam dan solat isyak, sesi bercerita pula bermula. Kami menunggu-nunggu saat ini kerana seronok mendengar cerita. Ayahanda memang pandai bercerita.

Hampir setiap malam kami mengaji dan mendengar cerita. Waktu itu sesi mendengar cerita lebih mengujakan berbanding mengaji. Bijaknya ayahanda, beliau memulakan mengaji terlebih dahulu. Selepas itu baharulah bercerita. Sekiranya bercerita terlebih dahulu, saya yakin sesi mengaji tidak akan berjalan lancar. Silap haribulan kami mengaji dalam mimpi.

Adakalanya, kami tertidur sebelum habis cerita. Maklum, di usia kanak-kanak amat padat jadual 'out door'.


No comments: