Sunday, December 16, 2012

Kongsi Kenangan 2

Buku cerita di rumah saya ketika itu kebanyakkan dalam tulisan jawi. Jawi klasik. Saya belum bersekolah dan belum pandai membaca. Pun begitu, saya tahu, ayahanda kongsikan cerita dari buku-buku itu walau pun semasa bercerita, langsung tidak ada buku bersamanya.

Ayahanda duduk di kerusi rotan dan kami bersila di hadapannya. Bonda turut sama mendengar. Sepanjang mendengar cerita, biasanya mulut kami melopong ternganga, asyik mendengar cerita. Sesekali ditepuk bahu tertelan air liur kerana tersentak. Lebih-lebih apabila tiba babak cemas atau menakutkan. Gelak tawa usah dicerita lagi. Kami ketawa sampai mengalir air mata. Ayahanda memang pandai bercerita. Seni bercerita yang diaplikasikannya masih saya ingat sehingga kini.

Saya amat bersyukur ditakdirkan mendapat orang tua yang begitu menitikberat soal ilmu dan pendidikan. Mereka telah melakukan yang terbaik untuk kami, anak-anak mereka. Mengajar kami mengaji, mengenal Allah dan bercerita kisah-kisah yang bermoral tinggi. Saya yakin semua itu memberi kesan kepada perjalanan hidup kami hingga ke hari ini.

Ya Allah! Ampunilah aku dan kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka sebagaimana mengasihaniku sejak kecil.

No comments: