Tuesday, January 01, 2013

Bercerita Sebelum Tidur: Redha Allah

Harus diingat bahawa matlamat jangka panjang kita ialah sama-sama mendapat redha Allah. Mendapat redha Allah bermakna mendapat syurga. Lakukan yang terbaik kerana Allah akan tanya, apa yang kamu usahakan. Bukan Allah tanya apa kejayaan kamu.

Jangan sekali-kali pernah ada rasa letih dan penat melakukan rutin ini. Renung wajah anak-anak dengan penuh kasih sayang. Semakin mereka meningkat dewasa, tentu sahaja bahan cerita turut berubah. Pun begitu, objektifnya tetap sama. Memupuk akhlak mulia. Semua itu bermula dari dalam. Impaknya adakalanya serta merta. Ada pula yang memakan masa yang lama bagi menghadamkannya. Semua ini bergantung kepada hidayah Allah Taala.

Hidayah itu urusan Allah. Pun begitu, kita terus panjatkan doa, mohon Allah beri petunjuk. Ini mendidik kita sebagai ibu bapa bersikap sabar. Situasi menang menang ini memang hebat. Ia serampang dua mata.

Terus berkawan dengan anak-anak di kala usia mereka meningkat. Libatkan mereka dengan aktiviti kekeluargaan yang lebih luas, melibatkan diri dalam masyarakat dan sama-sama berseronok.




No comments: