Monday, January 07, 2013

Bercerita sebelum tidur: Aktiviti Luar Rumah

Bercerita sebelum tidur juga boleh membawa anda dan anak-anak kepada aktiviti luar rumah. Tidak bermakna ia terperangkap dalam skop yang terhad sahaja. Bawa anak-anak ke taman rama-rama, atau ke pantai atau taman permainan. Banyak yang boleh dijadikan bahan cerita sepanjang berada di situ. Perhati dan kumpulkan sebanyak mungkin. Jangan lupa ambil gambar.

Semasa bercerita, keluarkan semua perhatian, gambar dan bahan cerita yang dikumpulkan tadi. Perlu ingat, bercerita hanya baik-baik. Cerita yang tidak baik, jangan sekali-kali dibawa masuk ke dalam sesi ini.

Contoh, semasa rama-rama hinggap di hidung adik, anda dan yang lain mengucapkan salam kepada rama-rama...puji bagaimana adik tenang membiarkan sahaja rama-rama bertenggek di hidungnya. Puji abang memimpin adik melintasi titian semasa menjejak rama-rama...cari kebaikan yang mereka lakukan sepanjang berada di sana dan puji kebaikan yang mereka lakukan. Sekali pun ada kekasaran yang dilakukan oleh anak-anak, jangan sebut. Nyatakan, "Ibu suka dengar suara ketawa kamu. Ibu suka lihat kamu hulurkan tangan dan bantu semasa adik terjatuh dan semasa kamu sapukan seluarnya yang berdebu, ibu rasa sungguh bangga!"

Luahkan dengan gaya dan penuh emosi positif. Seperti anda bercerita suatu kisah, begitu anda beraksi bercerita kisah di taman rama-rama. Atau di tepi pantai atau di mana-mana sahaja. Perhatikan bagaimana respon anak-anak. Anda sendiri dapat melihat betapa lebar senyuman mereka. Betapa berbunganya hati mereka sehingga merah padam dipuji begitu. Ini akan mendorong mereka melakukan lebih banyak kebaikan dalam hidup walau di mana sahaja berada.


Gambar-gambar itu buat koleksi. Jadikan aktiviti tambahan- Buku Skrap: Lawatan ke Taman Rama-rama. Setiap lawatan dibukukan dalam Buku Skrap yang berlainan. Jadikan ia koleksi kenang-kenangan keluarga anda.(contoh lain: Buku Skrap: Lawatan ke Taman Burung, Buku Skrap: Balik kampung, dan banyak lagi yang anda boleh buat). Kemudian susun di rak.
Sumber gambar: internet. Terima kasih.





No comments: