Saturday, May 19, 2007

Tolong habiskan...



Isteri menyelimutkan suami dengan gebar tebal. Dibiarkannya baring. Isteri muncul semula dengan sebekas air dan tuala. Dia meletakkan tuala basah ke dahi suami. “Abang hendak makan apa?”
“Entahlah. Tidak berselera. Mulut terasa pahit.”
“Tetapi abang mesti makan. Ubat-ubat yang doktor bagi ini mesti diambil selepas makan.”
Seketika suami diam. Kemudian dia menoleh ke arah isteri yang sabar menunggu jawapan. “Masakkan bubur nasi, boleh?”
“Tentulah boleh....” balas isteri sambil tersenyum
Suami kembali baring di tempat tidurnya. Isteri pula sibuk di dapur memasak bubur nasi. Mengoreng bilis kemudian menumbuknya. Dua mangkuk bubur nasi dihidangkan. Bilis goreng yang ditumbuk ditabur bersama daun sup.
“Makan tengah hari sudah sampai.”
Suami menoleh dengan wajah demamnya. Dia bangun dan duduk di sisi isterinya.
“Tengah hari ini kita makan bubur nasi.”
Suami merenung ke arah semangkuk bubur nasi di hadapannya. “Tidak berseleralah.”
“Makanlah sedikit. Sekejap lagi makan ubat.”
Suami menyuapkan sesudu bubur nasi dan terus meneguk air masak. “Tidak berselera....”
Isteri bangun ke dapur semula dan kembali dengan segelas milo pekat dan biskut. “Mesti makan sesuatu sebelum makan ubat.”
Perlahan-lahan suami mencelup biskut ke milo panas. Isteri pula menemani dengan memakan semangkuk bubur nasinya. Kemudian semangkuk bubur nasi suami diambilnya. “Betul tidak mahu bubur nasi ini?”
“Ya. Habiskanlah. Tidak elok membazir”
Isteri mencapai sudunya dan makan pula semangkuk bubur nasi suaminya.

Esok harinya tekak suami masih terasa pahit. “Abang hendak makan apa tengah hari ini?”
“Sup!”
Tengah hari itu isteri masak sup ayam. Ketika dihidang langsung suami tidak berselera. “Awak makanlah sup itu. Saya tidak selera.”
Sekali lagi isteri menghabiskan bahagian suaminya. Manakala milo panas dan biskut sebagai ganti makan tengah hari suami. Hampir dua minggu barulah demam suami kebah.
“Berat badan abang turun 3 kg!” kata suami sambil tersenyum ketika berdiri di atas penimbang. Isteri turut timbang. “Berat badan saya pula naik 3 kg!”
“Mengapa begitu?”
“Apa tidaknya! Semua bahagian makanan abang saya tolong habiskan!”
Suami ketawa mendengar jawapan isteri. “Baguslah begitu! Tidak membazir!”
“Ya. Tidak membazir tetapi badan saya sudah bertambah beratnya,” balas isteri turut ketawa dari atas penimbang. “Jangan-jangan penimbang ini rosak!”

4 comments:

Latiptalib said...

Isteri saya tidak risau jadi gemuk sebab saya selalu kata "kalau gemuk pun saya tetap suka" hehe

Abang Long said...

Kalau badan saya naik sikit, isteri saya senyum je, tapi kalau badan saya "maintain" ... isteri ketawa ... (tapi saya tak faham maksudnya)>

Rislah said...

Saya tidak percaya pada penimbang rumah, terutama yang di rumah saya. Selalu rosak. Berat saya dalam 70kg, tetapi setiap kali timbang mesti jarumnya di 110kg...

mohamad kholid said...

biar penimbang itu rosak - sedapkan hati...