Monday, May 07, 2007

Promosi buku di Google

Ketika berkunjung kali kedua ke Pesta Buku tempoh hari, kami di booth PTS berpeluang belajar cara mempromosi buku di Google oleh wakilnya Encik Erik Hartmann, Strategic Partnership, Development Manager.

Beberapa hal yang perlu dipastikan terlebih dahulu ialah sudah tentunya anda ada buku yang hendak dipromosi. Sekurang-kurangnya sebuah. Anda juga perlu maklum bahawa penerbit buku anda itu bersetuju anda mempromosikan buku tersebut. Iaitu penerbit memberi izin buku anda boleh ditempah oleh pengunjung yang berada di had wilayah yang dipersetujui. Samada di Asia sahajakah atau seluruh dunia.

Alhamdulillah bagi penulis-penulis buku yang diterbitkan oleh PTS. Pihak PTS yang ketika itu diwakili oleh Puan Nor bersetuju meluaskan promosi ke seluruh dunia. Ketika berada di sana Puan Kusyi Hirdan berjaya mendaftar ke Google. Penulis-penulis lain bakal menyusul.

Bererti buku-buku yang diterbitkan oleh PTS boleh ditempah dari mana-mana tempat yang dapat dicapai oleh pengunjung google yang berminat.

Ini ialah alamat ke web tersebut: https://books.google.com/partner/default

Anda cuma perlu isi borang yang dipaparkan dan ikut arahannya. Mulakan dengan mendaftar diri.

Saya berjaya daftarkan diri semalam. Sekiranya menghadapi apa-apa kesulitan bolehlah tinggalkan mesej di ruang komen atau di cbox. Selamat mendaftar.

No comments: