Friday, June 01, 2007

Indahnya cinta

“Kahwinkanlah Sofiah dengan Sirin. Janganlah bimbang kerana beliau ialah seorang yang berpegang kuat kepada Islam, berakhlak baik dan berbudi tinggi,” kata Anas bin Malik kepada Abu Bakar yang ketika itu menjawat jawatan sebagai pemimpin Islam yang bergelar khalifah.

Abu Bakar mendatangi Anas bin Malik bagi menyiasat latar belakang Sirin yang datang ke rumahnya melamar Sofiah, pembantu rumahnya. Walaupun Sofiah hanya pembantu tetapi Abu Bakar menganggapnya sebagai anak sendiri dan amat mengambil berat tentang masa hadapan Sofiah. Beliau tidak mahu Sofiah yang dikasihi disia-siakan hidupnya.

Sofiah, seorang gadis cantik dan berbudi tinggi, bukan sahaja menjadi kesayangan keluarga Abu Bakar. Malah isteri- isteri Nabi Muhammad turut menyayanginya terutamanya Aisyah.
Sirin pula, bekas pembantu Anas bin Malik. Beliau dibawa berkhidmat dengan Anas bin Malik ketika menjadi tawanan perang Ain al Tamr yang berlaku di sebuah wilayah di barat Kufah. Peperangan itu diketuai oleh Khalid bin al Walid. Anas amat gembira sepanjang Sirin bersamanya. “Saya bertuah memilikinya.”

Namun, Anas bin Malik membebaskan Sirin. Sirin tidak melepaskan peluang membina hidup baru di samping terus membina hubungan baik dengan keluarga Anas bin Malik yang begitu baik terhadapnya. Beliau hidup merdeka dan menjadi seorang yang berjaya dalam kerjayanya sebagai seorang tukang mahir membuat periuk tembaga. Sehinggalah timbul hasrat untuk berkahwin.

Akhirnya Abu Bakar bersetuju mengahwinkan Sofiah dengan Surin. Kata-kata Anas menyakinkannya bahawa Surin ialah seorang pemuda yang baik dan berjiwa besar. Surin pula berjanji menjaga dan memberi layanan baik terhadap Sofiah. Legalah Abu Bakar sekeluarga melepaskan Sofiah.

Majlis perkahwinan mereka diadakan dengan meriahnya di kota Madinah. Sofiah didandan oleh tiga bekas isteri Nabi Muhammad atau lebih dikenali dengan gelaran ummul mukminin yang begitu menyayangi dan mengambil berat kepadanya. Ia dihadiri oleh seluruh penduduk termasuklah lapan belas orang sahabat awal pejuang Badar. Bertambah seri lagi perkahwinan mereka apabila didoakan oleh seorang penulis wahyu Nabi Muhammad iaitu, Ubai bin Kaab.

Perkongsian hidup mereka dikurniakan seorang anak lelaki yang diberi nama Muhammad bin Sirin. Muhammad membesar dalam suasana Islam. Beliau berpeluang mendalami ilmu dan kefahaman Islam daripada sahabat-sahabat awal yang agung seperti Zaid bin Thabit, Abdullah bin al Zubair, Abdullah bin Masud dan ramai lagi.

Permata hati pasangan Sirin dan Sofiah meningkat dewasa dan menjadi seorang tokoh Islam yang terkenal.

4 comments:

Latiptalib said...

Kisah-kisah begini memang menarik. Elok EZ kumpulkan cerita sebegini jadikan sebuah buku.

ez said...

Terima kasih di atas cadangan Pak Latip.
Kisah itu ialah petikan daripada buku saya yang akan terbit, insyaAllah.

Latiptalib said...

Tahniah EZ. Saya beli nanti hendak tahu betapa indahnya cinta.

Imran Yusuf said...

CINTA RENTUNG DI PERSIMPANGAN DILEMA

Telah hilang kabus dinihari
Namun aku masih di sini
Menjadi seorang penyedih
Abadi bersendiri

Aduhai
Semalam cintaku rentung
Di persimpangan dilema
Sekadar mampu merakamkannya
Dengan tinta...