Sunday, January 03, 2010

Surat: 'Usahawan Cilik ' PTS Berjaya Mendorong Daya Usaha Menjadi Usahawan



Dipetik dari http://www.universitipts.com/
Salam, Puan Ainon. Semoga Puan sekeluarga dilimpahi rahmat Allah dan sentiasa diberi kesihatan yang baik.

Kami selaku editor Teen PTS Pro yang menguruskan siri usahawan cilik mahu memaklumkan dua berita gembira yang diperolehi daripada salah seorang penulis kami iaitu Puan Hajah Ezee Rahmani.

Beliau memberitahu ada pembeli novel Puteri Kristal iaitu dua beradik yang baru berusia 9 dan 11 tahun sudah menjadikan novel kita itu sebagai sumber inspirasi mereka untuk memulakan bisnes gelang kristal.

Dua beradik itu menggunakan segala maklumat yang ada di dalam buku itu bagi mencari bahan-bahan yang diperlukan seperti cangkuk, manik, dan tali tangsi. Mereka mula menjual gelang kristal hasil kerja tangan mereka di sekolah. Perkara yang menggembirakan kami, mereka pernah memperolehi pendapatan sebanyak RM24 sehari.

Begitu juga dengan seorang guru yang membeli novel Abang, Adik dan Ayam dan menjadi inspirasi beliau untuk meniaga ayam kampung. Sekiranya di dalam novel, watak utama memulakan bisnes dengan membela senyak 30 ekor ayam dan akhirnya berkembang menjadi 100 ekor, tetapi mungkin kerana guru itu yakin dengan maklumat dalam buku itu, beliau teruja dan terus mengeluarkan modal sehingga RM1000 untuk membina reban ayam dan memulakan bisnes dengan 100 ekor ayam.

Nampaknya perjuangan kita untuk menerapkan nilai-nilai dan semangat ingin berbisnes terutama dalam jiwa anak-anak mula membuahkan hasil. Semoga siri ini mendapat tempat di hati ibu bapa dan guru-guru yang mahu anak-anak mahupun pelajar mereka memiliki sifat keusahawanan. Perjuangan kita masih belum selesai....

Editor yang teruja,
Cik Ann & Cik Shiela


Ini ialah sebahagian dari emel Adik Aisyah Humaira yang menjalankan projek gelang kristal bersama adiknya selepas peperiksaan akhir tahun lepas.

...dan psl gelng kristl tu, kakak & kuyah dah jual dan mndpt untng yg blh thnlah iaitu lebih RM 20.00 .kami brdua buat pahtu jual gitulah dan bnyak mnrima temphn yang tdk prnah berhnti. tak mng tngn kami brdua dibuatnye.. ...............................

No comments: