Monday, March 17, 2008

Lipat ganda



Ada kalanya kita merasakan sudah melakukan yang terbaik. Berusaha semaksimumnya namun hasil yang diperolehi tidak sebagaimana yang dihajatkan. Adakah memang kita tergolong dalam golongan yang lemah dan gagal?

Jika diimbas ketika kita belajar bertatih, tidak ada orang yang tidak pernah terjatuh ketika belajar bertatih. Malah berpuluh-puluh kali jatuhnya tetapi berpuluh-puluh kali jugalah kita berusaha bangkit dan bangun semula walau pun bercucuran air mata dan ada kalanya kita menjerit kerana geram. Tetapi erti putus asa tidak pernah ada dalam kamus hidup kita.

Pandang ke hadapan dan teruskan langkah. Mungkin orang lain sekali baca sudah faham apa yang dibaca tetapi mungkin tidak bagi kita. Perlukah kita kecewa? Tentu tidak, bukan. Setiap orang dilahirkan dengan kemampuan yang berbeza-beza. Apa yang perlu kita lakukan ialah lipat gandakan usaha. Baca dan fahamkan berulangkali tanpa jemu dan sentiasa berbaik sangka kepada Allah.

'Seseorang itu memperolehi apa yang diusahakannya.' Itu janji Allah dan kita tidak perlu bimbang tentangnya. Teruskan langkah dan lipat gandakan usaha.


No comments: