Tuesday, March 11, 2008

Bangun

Sebagai seorang pelajar tentulah ujian dan peperiksaan merupakan sesuatu yang menyusahkan. Alangkah seronoknya belajar tanpa semua itu. Namun itulah kayu ukurnya. Di situlah dapat dilihat sejauh mana pencapaian kita kepada apa yang dipelajari selama tempoh tertentu.

Tetapi gagalnya seseorang dalam mengharungi sesuatu ujian bukan bermakna dia tidak bijak dan akan terus gagal selama-lamanya. Berjayanya seseorang pula bukan melambangkan dia serba tahu dan boleh terus mendabik dada sebagai seorang juara.

Kenal pasti potensi diri yang ada dalam diri kita. Terokai ia. Usah takut kepada perkataan gagal. Orang yang berani ialah orang yang tidak gentar kepada kegagalan. Dia akan bangun setiap kali terjatuh. Di situlah dia terus belajar erti hidup yang sebenarnya. Berusaha dan bermohon kepada Yang Maha Perancang.

Masih ingat ketika kecil-kecil dulu sewaktu kita belajar bertatih? Kita kerap terjatuh. Kita menangis tetapi di masa yang sama kita berusaha bangun semula dan bertatih lagi. Kita tidak pernah serik, bukan?

3 comments:

NA. said...

Salam kak Ezee,

terima kasih sebab 'post' akak memeberi semangat kepada saya..
terima kasih!

MYA MARJA said...

Asalamualaikum,

Sudah besar begini (dah tua!) pun sering jatuh. Banyak sangat batu di jalanan, mata pula sudah rabun.

Puan Ez tulis buku apa sekarang? Saya tulis projek gamebook tak siap-siap. Hmm...slow...

whotherealmeLUVeaDi said...

thanx kak ezee...

p/s: jemput la dtg blog sayer di, nurhayati-nadhirah.blogspot.com

salam ikhlas,
Nurhayati Nadhirah