Thursday, November 22, 2007

Hitam berkilat

“Alangkah indahnya bulu merak!” bisik gagak sendirian dari atas pokok sambil memerhatikan merak mengembangkan kepaknya yang beranika warna itu. “Mengapakah bulu merak begitu cantik?”
Gagak terus berfikir. Lama ia berfikir sendirian dan mencari jawapan. “Mungkin ia seorang pembersih dan selalu mandi. Sebab itulah bulunya berseri-seri!”
Gagak terbang ke sebatang sungai. Ia mandi sepuas hatinya. Berjam-jam ia mandi dan membersihkan badan dan bulunya. “Laparnya! Sudah seharian saya di sini!”
Gagak terbang mencari makanan. Ia makan ala kadar sahaja dan segera kembali ke sungai. Ia mandi dan membersihkan bulunya yang hitam itu. Semakin diberus bulunya semakin terserlah warna hitam bulunya itu. “Oh! Mengapa warna-warna cantik seperti merak belum juga keluar? Patutkah saya terus menggosok dan memberus bulu saya ini?”
Gagak tersandar di seketul batu dalam sungai itu. Ia kepenatan memberus dan menggosok bulunya. Tiba-tiba hinggap seekor gagak tua di atas batu itu. “Apa yang kamu buat?”
“Saya memberus dan menggosok bulu saya supaya berwarna-warni seperti merak!”
“Adakah kamu pasti asal bulu merak ialah hitam seperti kita?” (bersambung...)

1 comment:

Abang Long said...

Rasanya gagak itu tidak belajar pepatah Melayu. Bukankah - "Hitam itu menawan!"