Monday, September 17, 2007

Jom Lumba!

"Sudah 6 hari kita berpuasa. Beberapa helai lagi baru tamat juz 6!" ucap Mohd Rasul kepada isterinya sebaik sahaja menutup kitab suci al Quran.

Semangkuk bubur pulut hitam dihidangkan bersama secawan teh. Mahsuri tersenyum lebar. "Basahkan tekak dulu. Kemudian, sambunglah lagi bacaannya."

"Suri pula sudah juz berapa?"

Situasi kerja yang tidak menentu membuatkan mereka mengambil keputusan membaca al Quran sendiri-sendiri. Malah Mohd Rasul turut sama bertadarus di surau berdekatan. 2 kali khatamlah kiranya di bulan Ramadhan ini.

"Juz 11!"

"Juz 11?"

Hampir tersembur teh yang baru dihirupnya. Mujurlah bubur pulut hitam belum disuapnya lagi.
"Mengapa terkejut begitu?" Mahsuri ketawa sambil menghulurkan sehelai tisu.

"Cepatnya!"

Mahsuri terus ketawa terkekek-kekek. Mohd RAsul masih menunggu jawapan isterinya. "Cakaplah apa rahsianya?"

Senyuman Mahsuri masih lebar. "Sebenarnya saya sudah mulai beberapa hari lebih awal!"

"Tak aci!"

"Ala... apa salahnya..."

"Patutlah dah juzuk 11!"

Semangkuk bubur pulut hitam dihabiskan. Sesekali mereka ketawa geli hati.

"Biarlah ...saya boleh khatam dulu! Lagi pun nanti, abang khatam 2 kali."

Jadi?"

"Biarlah yang ini saya khatam dulu!"

"Belum tentu lagi... perlumbaan belum tamat. Masih ada banyak hari lagi..."

Mahsuri terkulat-kulat. "Saya akan pastikan saya juara lumba khatam kali ini."

"Lumba-lumba juga tetapi jangan sampai lupa tujuan utama membacanya. Tajwidnya dijaga."

"Ya. Ya. Saya ingat itu."

Mohd Rasul ketawa sendiri. Mahsuri mengemas mangkuk dan cawan kosong lalu cepat-cepat dibawa ke dapur. Dia kembali semula dan membuka semula kitabnya. Mohd Rasul tersengih memerhati dari jauh. "Kita lihatlah nanti...siapa juaranya!"

Agaknya siapakah juara lumba kali ini?

No comments: