Thursday, August 09, 2007

Permata Habib

“Anak-anak saya juga turut dibawa sama bagi mengikat janji taat setia kepada tuan,” jelas Zaid ketika bersama kelompok tujuh puluh orang-orang Islam daripada Yastrib bertemu dengan Nabi Muhammad.

Abdullah bin Zaid dan adiknya yang masih kecil bernama Habib bin Zaid menghulurkan tangan kepada Nabi Muhammad dan disambut oleh dengan sebuah senyuman penghargaan. Sejak itu cinta dan kasih Abdullah dan Habib walaupun masih kecil berputik kepada Nabi Muhammad.

Mereka turut dibawa ke medan perang bersama ibu dan ayah mereka, Zaid bin Ashim dan Ummu Amarah. Ibunya merupakan wanita pertama mengangkat senjata mempertahankan agama dan membela Nabi Muhammad. Mereka menyaksikan peperangan demi peperangan yang bermati-matian hanya kerana menegakkan agama Allah.

Sehinggalah ke usia remaja Habib diberi tanggongjawab memegang bendera Islam di medan perang. Beliau mara tanpa rasa gentar apatah lagi mereka adik beradik sudah didedahkan dengan perjuangan sejak kecil lagi.

Pada suatu hari Nabi Muhammad memilih Habib sebagai pembawa utusan kepada Musailamah bin Habib bin al Hanafi yang mengaku dirinya juga Pesuruh Allah. Musailamah digelar sebagai Musailamah al Kazdzab yang bermaksud, Musailamah Pembohong.

“Ikat utusan itu!” jerit Musailamah bin Habib bin al Hanafi, mengarahkan orang-orangnya selesai sahaja surat perutusan dibaca.

Dada Musailamah berombak menahan marah dan geram sebaik sahaja membaca surat yang diterimanya dari utusan Nabi Muhammad, Habib bin Zaid.

Musailamah kembali murtad setelah dia pulang kepada kaumnya, Bani Hanifah. Malah mengajak kaumnya menyertainya. Ajakan Musailamah tidak sia-sia. Kebanyakkan kaumnya menerima kata-kata Musailamah bahawa dia adalah nabi yang diutuskan tuhan untuk kaum Hanifah walaupun ada yang jelas Musailamah adalah pembohong tetapi atas dasar sekaum, mereka menyokongnya juga.

Keesokkan paginya Habib yang diikat, diheret ke satu majlis dengan kasar. Beliau diheret dengan kasar ke tengah-tengah kaum yang penuh dengki dan sombong itu. Musailamah berjalan angkuh mendekati Habib. “Adakah kamu mengaku Muhammad itu Pesuruh Allah?”

“Ya. Saya mengaku Muhammad itu Pesuruh Allah!”

Dada Musailamah tiba-tiba kembali berombak mendengar jawapan Habib. “Adakah kamu juga mengaku bahawa aku ini Pesuruh Allah?”

Habib merenung wajah Musailamah dengan mencebikkan bibirnya. “Telinga aku tuli kerana tidak pernah mendengar perkataan begitu!”

Musailamah menggetap bibirnya dan menggenggam tangan lalu menoleh ke arah pengawal-pengawalnya yang bersiap sedia menunggu apa sahaja arahan daripada tuannya dengan pedang tajam berkilau terhunus di tangan.

“Potong cuping telinganya!”

Tanpa belas, kedua belah cuping telinga dilibas dan jatuh ke bumi. Musailamah mengelilingi sekujur jasad Habib tanpa telinga dengan pandangan mengejek diadun benci. “Adakah kamu mengaku Muhammad itu Pesuruh Allah?”

“Ya! Aku mengaku bahawa Muhammad Pesuruh Allah!” jerit Habib anak pasangan Zaid dan Ummu Amarah dengan kuat dan tegas tanpa gentar walaupun titisan darah mengalir di kiri dan kanan bahagian telinganya.

“Adakah kamu mengakui aku Pesuruh Allah?”

Linangan darah merah mengalir di tepi wajah anak muda yang berani itu tidak sedikit pun membuatnya tidak selesa. “Aku tidak pernah dengar kata-kata itu!”

“Potong tangannya!”

Kini kedua belah tangan mulia milik anak muda mulia dilibas dan gugurlah ke bumi. Pengikut-pengikut Musailamah bersorakan menyokong tindakan gila ketua mereka yang semakin menjadi-jadi. Dalam bersorakan itu mereka masih bingung dan hairan dengan Habib.

“Mengapa anak muda itu tidak mengikut sahaja kata-kata Musailamah?”

“Ya. Hairan sungguh. Anak muda itu lebih rela diperlakukan begitu daripada mengaku Musailamah adalah pesuruh Allah!”

Mereka tersentak oleh jeritan Habib yang memenuhi ruang hukuman itu. “Aku mengaku Muhammad itu Pesuruh Allah!”

Musailamah semakin menggila. umpama orang hilang akal dia juga turut menjerit memberi arahan. “Potong kakinya!”

Kedua belah kaki yang sejak kecil melangkah ke medan perang itu jatuh terkapai. Musailamah melihat tanpa belas malah benci dan marahnya semakin meluap-luap dengan jawapan sama yang berulang-ulang dari mulut Habib. Matanya berpinar-pinar menyala umpama seekor naga ganas yang tidak pernah puas.

Akhirnya, cedera parah yang ditanggong oleh Habib menamatkan riwayat hidupnya. Pergilah seorang anak muda kebanggaan pasangan Zaid dan Ummu Amarah yang berkorban demi menegakkan agama Islam di usia yang begitu muda.******

1 comment:

Latiptalib said...

Ez,

Menarik kisah ini. Tentu akan dimuatkan dalam buku terbaru Ez. Tahniah.