Tuesday, August 28, 2007

Anak bertuah

“Saya naik saksi bahawa tidak ada tuhan yang disembah melainkan Allah dan saya naik saksi bahawa Muhammad pesuruh Allah!” lafaz Anas bin Malik dengan lancar mengikuti tutur ibunya.

“Alhamdulillah!” ucap Ghumaisho' binti Milhan, ibu Anas sebaik sahaja anaknya berjaya mengucapkan kalimah yang diajarnya. Dia memeluk Anas dengan dakapan kasih seorang ibu.

“Apakah kalimah yang ibu ajarkan itu?”

“Itulah dua kalimah Syahadah. Kalimah Agung yang menjadi pintu masuk ke dalam agama Islam.”

“Apakah erti kalimah yang ibu ajarkan itu?”

“Ertinya, kamu sekarang ialah penganut agama Islam. Kamu mengaku bahawa hanya Allah yang layak disembah dan Muhammad utusanNya.”

Anas mengangguk perlahan-lahan membuatkan Ghumaisho' menguntum senyum dan menarik nafas lega. Anas membalas senyuman ibunya sambil berkata, “Saya akan menjadi seorang penganut Islam yang baik!”

“Ibu tahu kamu memang seorang anak yang bertuah!”

Saban hari, Ghumaisho atau lebih dikenali dengan Ummu Sulaim mengajarkan tentang Islam yang dipelajarinya kepada Anas. Beliau turut bercerita tentang siapa Muhammad sehingga timbul kerinduan di hati anak kecilnya itu.

“Bilakah saya dapat bertemu dengan Muhammad? Terasa amat rindu sekali.”

“Allah akan kabulkan permintaan baik kamu itu,” pujuk Ghumaisho' memberi harapan.

Sehinggalah hari yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang-orang Islam di Madinah tiba. Mereka mendapat khabar bahawa Nabi Muhammad dalam perjalanan bersama sahabat rapatnya, Abu Bakar. Ketibaan mereka disambut dengan gembira dan penduduk Madinah berebut-rebut mengajak tetamu agung itu singgah ke rumah mereka. Ketika itu Anas berpeluang melihat wajah mulia yang dirindu sekian lama.

Unta tunggangan Nabi Muhammad dibiarkan sahaja melangkah sehingga akhirnya rumah Abu Ayub menjadi pilihan. Bergembiralah keluarga Abu Ayub menerima tetamu agung itu. Orang-orang Islam Madinah tidak putus-putus mengunjungi Nabi Muhammad dan membawa berbagai hadiah atau buah tangan sebagai tanda meraikan tetamu agung itu. Semuanya diterima dengan baik oleh Nabi Muhammad.

Pada hari suatu hari Ummu Sulaim bersiap-siap lebih awal. Anas dimandi dan dipakaikan dengan baju terbaik. Rambutnya disikat dengan kemas dan rapi. Sambil berpimpingan tangan mereka dua beranak melangkah ke rumah Abu Ayub.

Ummu Sulaim turut menziarahi Nabi Muhammad dengan membawa satu hadiah istimewa kesayangannya untuk Nabi Muhammad. “Semua lelaki dan wanita di Madinah memberi hadiah kepada tuan. Saya tidak ada apa-apa selain anak ini. Terimalah dia... dia akan berkhidmat untuk tuan, mengikut apa sahaja yang tuan kehendaki.”

Nabi Muhammad tersenyum dan menghulurkan tangan menyambut anak yang diserahkan oleh Ummu Sulaim. Beliau mengusap-ngusap kepala Anas dan membetulkan anak rambut yang terjuntai di dahi dengan hujung jarinya. Perbuatan Nabi Muhammad terhadap Anas menyenangkan hati Ummu Sulaim membuatnya tersenyum. Bermula hari itu, Anas bin Malik menjadi sebahagian daripada anggota keluarga Nabi MUhammad. Ketika itu Anas berusia sepuluh tahun.

“Hajat kamu dimakbulkan Allah. Kamu akan melihat wajah mulia PesuruhNya setiap masa. Berbuat baiklah,” pesan Ummu Sulaim sebelum beredar.

Anas dilayan dengan baik oleh Nabi Muhammad. Apabila rindu kepada ibu, beliau meminta izin untuk pulang buat seketika dan pulang semula ke rumah Nabi Muhammad yang merupakan rumah pertamanya kini.

Beliau menimba ilmu Islam terus daripada Nabi Muhammad dan merekodkan banyak hadis Nabi dan ia memenuhi dadanya.******

No comments: