Wednesday, March 28, 2007

Satu kisah yang berlaku ketika seorang ibu dari sebuah dusun menziarahi Aisyah, isteri Nabi Muhammad, bersama dua anak perempuannya yang masih kecil. Aisyah menghidangkan tiga biji kurma dan hanya itulah sahaja yang ada untuk tetamunya itu.

"Silakanlah makan kurma kurma ini. Hanya inilah sahaja yang ada."

Ibu itu langsung menghulurkan sebiji kurma kepada anak perempuannya setiap seorang manakala sebiji lagi dibiarkannya di dalam piring. Kurma itu tidak dimakannya. Ibu itu terus berbual dengan Aisyah manakala anak anaknya dibiarkan bermain-main tidak jauh dari mereka.

Seketika kemudian, kedua dua anak perempuannya berlari mendapatkan mereka semula. Ibu itu tersenyum lalu mengambil sebiji kurma yang berbaki di dalam piring lalu membelahnya. Setiap anaknya diberikan separuh seorang. Aisyah hanya mampu memerhatikan perbuatan ibu itu dengan perasaan terharu.

Allah menyatakan di dalam al Quran yang bermaksud, "Dan ingatlah ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu dia memberi pelajaran kepadanya, 'Anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya menyekutukan Allah benar benar kezaliman yang besar."(Surah Luqman: ayat 13)

Walau apa pun, pandangan ibu tidak pernah lepas dari memerhatikan kita. Anaknya. Permata hatinya. Kita diajar hidup mengurus diri sendiri dan ibu tidak ragu ragu memberi saranan setiap kali kita mengajukan soalan atau apa apa sahaja yang musykil di hati. Begitulah dari sehari ke sehari kita semakin meningkat dewasa. Fizikal kita turut berubah. Ketinggian kita juga hampir tinggi dengan ibu malah ada yang lebih tinggi dari ibu.

"Anak ibu sudah dewasa!"

No comments: