Monday, March 26, 2007

indahnya...

Lelaki itu tercegat di hadapan pintu rumah pemimpin Islam, Umar al Khattab. Dari dalam rumah jelas didengarinya suara leteran isteri orang ternama itu. Yang anihnya suara Umar langsung tidak kedengaran.

“Sekiranya beginilah keadaannya ketika berhadapan dengan leteran isteri sedangkan di luar beliau dikenal sebagai seorang yang berani dan tegas, bagaimana pula saya?”

Dia melangkahkan kaki meninggalkan rumah Umar al Khattab yang dikenali juga dengan nama Umar al Faruq yang bermaksud orang yang dapat membezakan antara yang benar dengan yang salah.

Ketika itu Umar membuka pintu. Lantas segera beliau menyapa dan bertanya apakah tujuannya.

“Tujuan saya datang bagi mengadu perangai buruk isteri yang suka berleter. Tetapi apabila terdengar isteri tuan sedang berleter sedang tuan tidak berkata apa-apa, lalu bagaimana pula keadaan saya?”

“Saya bersabar mendengar leterannya kerana beliau ada hak ke atas saya,” Umar cuba menjelaskan keadaan. “Isteri saya memasak, mengadun roti, membasuh pakaian dan menyusukan anak sedang kebanyakkan yang dilakukannya itu tidak diwajibkan ke atasnya.”

Lelaki yang datang itu mengangguk kepalanya perlahan-lahan mendengar setiap apa yang dijelaskan.

“Isteriku juga menenangkan hatiku daripada melakukan perbuatan haram. Itulah sebabnya saya terus bersabar dengan leterannya.”

“Benar segala apa yang tuan katakan. Isteri saya juga melakukan semua itu.”

“Bersabarlah! Leteran mereka hanya sekejap sahaja.”

Lelaki itu pulang dengan wajah yang lebih tenang berbanding ketika dia melangkah ke rumah pemerintah Islam itu.

2 comments:

FirasFirzana said...

saya akan tunggu cerita seterusnya...

ez said...

ya Noorul...tunggu ya :)