Friday, June 04, 2010

Lirik lagu

Cik Ez suka satu lirik lagu daripada Indonesia yang dijadikan lagu intro bagi sebuah drama bersiri Taubat (drama daripada Indonesia juga) yang disiarkan setiap hari jumaat pukul 3.30 petang di TV3. He he he adakah ini dikira satu promosi? Betulkah lirik ini atau ada apa-apa yang tertinggal?

'Ubat hati itu ada 5 perkara. Yang pertama, baca Quran dan maknanya. Yang kedua solat malam.... Yang ketiga berkumpullah dengan orang-orang soleh. Yang keempat berpuasa.... Yang kelima zikrullah yang berpanjangan....'

Lirik lagu ini begitu indah, mengajak manusia menyihatkan dan mengobati serta merawat hati yang selalu sahaja kita terlepas pandang. Biasanya kita lebih menitikberatkan soal fizikal dan jasmani kita sahaja. Kita pastikan penampilan kita bagus, badan kita sihat dan pantang rasa tidak sihat kita cepat-cepat jumpa doktor.

Mendekati bulan-bulan yang dirindui, mari kita sama-sama mengambil berat tentang hati kita, berikan haknya kerana hati yang baik akan menjadikan akhlak kita lebih terpuji.

Dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika ia baik maka baiklah seluruh anggota badannya. Sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh badannya. Seketul daging yang dimaksudkan itulah HATI. (HR Bukhari dan Muslim)

No comments: