Wednesday, February 15, 2017

Hospital - Atuk Sado


"Sakit apa, encik?" Soal saya kepada seorang lelaki yang dianggarkan lewat 60-an namun berbadan tegap. Beliau duduk di kerusi sebelah saya. Kami berada di bahagian farmasi. Sempat saya bertegur sapa sebaik sahaja melihat skrin nombor yang dipaparkan. Saya tunjuk  resit nombor saya dan beliau tunjukkan resit nombornya.

"Saya gatal-gatal," balas Atuk berbangsa India itu sambil menunjukkan kedua belah tapak tangannya, "Bukan ini saja. Satu badan saya gatal-gatal. Sudah 20 tahun saya mengidap penyakit ini. Sudah berapa kali doktor menukar krim tetapi masih tidak sembuh."

"Oh, tentu sukar untuk makan dan melakukan apa-apa kerja."

"Ya. Mata saya pula sebelah sahaja dapat melihat. Sebelah kanan ini buta."

"Allah...," spontan saya bersuara.

"Sebab itulah saya pusing ke kanan apabila bercakap dengan puan."

Saya mengangguk tanda faham. "Alhamdulillah. Syukur Tuhan masih memberi pinjam sebelah lagi mata kiri untuk melihat."

"Ya. Syukur sangat saya."

Tiba-tiba suara operator dan sekali gus nombor di skrin memaparkan nombor saya. Atuk Sado menoleh dan tersenyum.

"Doa saya, encik segera sembuh."



No comments: