Thursday, July 11, 2013

Bercerita Sebelum Tidur: Pesta Makan-makan?

Sedar atau tidak, bulan Ramadan menjadi Pesta Makan-makan bagi sesetengah golongan. Lambakan berbagai jenis kuih-muih dan lauk-pauk memenuhi meja. Ditambah lagi dengan beberapa jenis minuman. Semuanya tersedia dan hanya menanti masuk waktu berbuka.

Boleh sahaja meraikan anak-anak yang baharu belajar berpuasa dengan juadah istimewa. Terutama sekali juadah kegemaran mereka. Di masa yang sama beri kefahaman ringkas dan padat kepada anak-anak bahawa memadai dengan sejenis kuih dan sejenis lauk istimewa untuk hidangan.

Jangan sekali-kali dicemari Bulan Ramadan ini hakikatnya ialah salah satu Pesta Ibadah menjadi Pesta Makan-makan pula.

Pesta Ibadah bukan setakat melatih berlapar dahaga. Bukan setakat latihan untuk perut malah anggota badan yang lain termasuklah mulut, mata, telinga, tangan, kaki dan hati. Biar anak-anak faham tentang kepentingan ibadah puasa itu. Untuk apa berpuasa, mengapa mesti berpuasa dan sebagainya, sehingga mereka dapat melihat hikmah di sebalik perlaksanaannya.

Sama-sama kita berusaha merubah kepada yang lebih baik di bulan tarbiyah amali ini sehingga lahir masyarakat yang berakhlak mulia lagi terpuji.

No comments: