Wednesday, June 26, 2013

Bercerita Sebelum Tidur: Bulan Menahan Lapar dan Dahaga

Kita semakin mendekati bulan yang penuh kemuliaan. Bulan Ramadan. Terlalu banyak yang boleh diceritakan tentang kemuliaan bulan ini. Ibu bapa boleh mula memperkenalkan bulan ini kepada anak-anak walau pun mereka masih kecil dan tidak mampu menjalani ibadah puasa.

Terangkan dengan mudah dan dimulakan dengan perkara yang sesuai didengari oleh anak-anak sesuai dengan umur dan tahap kefahaman mereka. Usah gunakan penerangan yang berbelit-belit sehingga kita sendiri termenung memikirkan 'apa yang aku terangkan tadi?'....kita sendiri tidak faham.

Secara ringkasnya, kaitkan Ramadan - puasa - waktu berbuka - waktu bersahur - tahan lapar dan dahaga - solat terawih - dll. Mungkin ia seolah-olah lebih kepada latihan fizikal, sebagai bulan menahan lapar dan dahaga. Namun sedikit demi sedikit para ibu bapa boleh bercerita lebih mendalam lagi tentang hikmah di sebalik wajibnya berpuasa di bulan Ramadan ini.

"Sungguh telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan. Allah telah memfardhukan atas kamu puasanya. Di dalam bulan Ramadhan dibuka segala pintu syurga dan dikunci segala pintu neraka dan dibelenggu seluruh syaitan. Padanya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa tidak diberikan kepadanya kebaikan malam itu maka sesungguhnya dia telah dijauhkan dari kebajikan." (HR Ahmad)

No comments: