Sunday, August 22, 2010

Bulan keberkatan

Komen Ezee Rahmani yang terakhir di kotak komen ialah pada 9hb Ogos 2010. Selepas itu saya tidak menghantar sebarang komen. Mohon maaf di atas kekeliruan yang berlaku. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita semua, ameen....


"Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan keberkatan. Allah mengunjungimu di bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapuskan dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat kamu berlumba-lumba di bulan ini dan membanggakan kamu kepada para malaikat-Nya. Maka tunjukkanlah kepada Allah perkara yang baik-baik daripada kamu kerana orang yang sengsara ialah orang yang tidak mendapat rahmat Allah di bulan ini." (HR At Thabrani)

Ramadhan menjadi kerinduan setiap orang-orang beriman. Kedatangan bulan yang membuat hati-hati menjadi sebak dan terharu penuh rindu dan linangan air mata. Sebabnya tidak lain, melainkan kerana menyedari diri yang berdosa. Namun di sebalik sebak dan haru serta linangan air mata terpancar satu peluang dan harapan kerana di bulan mulia penuh barakah ini, Allah menjanjikan sesuatu. Ya. Janji Allah untuk menghapuskan dosa-dosa dan mengabulkan doa-doa yang dipohonkan kepada-Nya. Mudah-mudahan Allah SWT masih memberikan rasa nikmat ke dalam hati-hati kita sebagai anugerah terindah kerana berpeluang berada kembali di bulan Ramadhan pada tahun ini.
Bersama kita hadirkan semangat Ramadhan dengan berjemaah di masjid, qiyamullail, solat terawih, tilawah al Quran, bersedekah dan ibadah-ibadah lain. Ibadah-ibadah tersebut semakin kita perhebatkan menjelang sepuluh malam terakhir, terus memanjatkan doa dan memohon ampun kepada Allah SWT ke atas segala dosa yang kita lakukan.
Seterusnya semangat Ramadhan sama-sama kita kekalkan walau pun bulan Ramadhan berlalu pergi. Bermula dengan menjengahnya bulan Syawal, kita meneruskannya dengan puasa-puasa sunat, tilawah al Quran, menghiasi malam dengan qiyamullail dan terus menggengam kuat segala ibadah lainnya dengan penuh tanggongjawab. Semoga iman kita terus terpelihara sehingga kita diberi peluang sekali lagi menikmati limpahan rahmat dan barakah di bulan Ramadhan tahun hadapan, Insya-Allah.
Wallahu'alam.

No comments: